Центъра на Самоков

Исках да представя центъра на Самоков, но докато снимах установих, че единственото, което спасява картинката е зеленината. Иначе мястото около площада, наречен претенциозно Захарий Зограф, е по зле и от площад на запуснато село. За град претендиращ, че има желание да залага и печели от туризма, това положение е непростимо.
Не става въпрос за липса на пари. През общината минаха милиони от продажбите на общински имоти, но просто се „изпариха“.
Това е положението в момента.
Площада – огромно празно място с плочки пред сградата на общината. Сборно място на всички ветрове, през лятото е пещ, а през зимата се превръща в пързалка. От няколко години се монтира и изкуствена пързалка, но това е излишно дублиране. Единствено дърветата наоколо прикриват грозните неща.


Сградата на ДСК – Самата сграда е стара с хубава фасада, но мястото около нея е голо и запустяло. От три страни гледката прилича на африканска савана в сушава година.



Редицата дървени къщички пред старото кино, дърветата и пейките са добро попадение. Пръскалката с претенции за фонтан обаче, е рожба на нечие болно въображение. Вечер, когато се освети, изглежда още по-зле.



Една от забележителностите на центъра е запечатаната градска тоалетна и района около нея. Ако идвате в Самоков, не го пропускайте гледката.



В процентно отношение, неподдържаните площи сигурно са равни на тези, за които се полага някаква грижа. Двете градинки от Новата автогара до площада са от поддържаните, но нищо не е добавено, откакто се помня. За съжаление, погледът се отклонява и встрани.


В долната част на площада, в близост до Голямата чешма, можете да видите още две недоразумения. Сградата на бившата кооперация е сравнително стара, но грозната и безформена сграда вляво си е новичка. Построена е от местен зъболекар и злите езици твърдят, че сам е изготвил проекта. Проблемът обаче не е в него, а в този който е дал разрешението за строеж на „чудото“.



Още една представителна и забележителна сграда.


Когато дърветата нямат листа, грозотиите лъсват повече и „галят“ окото на гостите на града. Мисля, че решението не е в парите, а в отношението и липсата на вкус в градоначалниците. Когато виждаш в родния град само източник за лично обогатяване, вместо да се решават, проблемите се натрупват. За съжаление, скоро няма да има приятни промени.
Керванът си върви, кучетата си лаят, а самоковци дори не лаят.

8 коментара:

  1. На мен пък ми харесва. Изглежда спокойно и поочукано тук-там ми създава онова усещане, дето рядко го намирам вече, а си го искам и търся.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тихо е защото съм снимал сутрин рано, когато няма хора, да ми се пречкат пред обектива. Последният път обаче, вече ме бяха преварили. Двама гласовити пияници се обясняваха пред едно от тенекиените капанчета:)

      Изтриване
  2. А в другите градове лаят ли?
    Спомням си, че ме съветваше да се обърнем към общината за поливане на новозасадените дървета. А какво разбираш самоковци да направят нещо. Да излезнат на протест, да пишат до обшината или нещо друго?
    Между другото шефа на фирмата, която потдържаше района на онези дървета е бил в затвора за няколко дни, защото другите, които се опитваха да спечелят територията не са измислили друг начин и са го дискредитирали.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Боряна, сбъркал съм преди. Мислех, че в столична община е различно, но след контактите, които ми се наложиха преди няколко месеца, се убедих, че това е безнадеждно занимание.
      А, какво могат да направят самоковци ли? Ами на първо време могат поне да имат някакво друго отношение освен безразличие. Понякога се опитвам да събудя някаква реакция на стената на общината във фейса, но там сериозните теми се подминават. Виж клипчетата ми от концерта на Васко Василев ги качи и кмета на стената си и се скъсаха да ги лайкват.
      Снимките са правени в различно време и в неделя установих, че храстите в дясно на четвъртата снимка са изсечени. Поредната простотия, но ще мине и замине. Както и селиозните теми за града ни. Кмета, който унищожи Искъра, изкара два мандата и сега пак е в общинския съвет, а това е дреболия, в сравнение с нещата, които е сътровил. Няма и как да се промени нещо, след като в общинския съвет се вкараха хора, които са напълно неграмотни, а име и лежали в затвора.

      Изтриване
  3. Благовест Коларов24 октомври 2013 г. в 16:30

    Владко със закъснение попаднах на снимките и коментарите ти, но това е актуално и в момента, така, че не е излишно да те подкрепя в усилията ти да се промени нещо в този град. Напълно съм съгласен с теб, но изглежда тези които ни управляват и ходят по командировки по чужбина с цел обмяна на опит, така са свикнали с неугледния вид, че не им прави впечатление. Добре е, че затвориха мръсната дупка наречена тоалетна, но има толкова други неща за които и аз съм писал и до ден днешен не се оправят, като че ли на инат! От доста време мисля да пиша в "Самоковест" и в-к Седмица за пространството зад аптеката в центъра и за тая измишльотина, която кой знае защо е едва ли не гордост на общината. Думата ми е за ламаринените конструкции в идеалния център ,където всеки момент някой "каскадьор" може де ти отнесе краката, ако се осмелиш неблагоразумно да се придвижиш по центъра. Там ли му е мястото тези "циркаджии" да ни показват уменията си? Аз съм излязъл на спокойствие и блага приказка да изпия едно кафе с приятели, но трябва да се надвиквам с постоянното тропане по ламарините. Който иска да спортува да се изнесе някъде по далече! Много са загрижени за децата общинарите ей! За другата "цигания" също нямам думи. Става дума за пространството зад аптеката. Още в началото на демокрацията там изникнаха ред неугледни капанчета, някои от които седят и до днес с шарените си ламарини. Писал съм и преди време, че дори и да са частни имоти, трябва с общинско участие да се оправи това пространство. Най лесният начин да се намери работа на армията от безработни е да се докарат с 2-3 каруци зелени чимове, да се заравни пространството и да се наредят, някой и друг бордюр и ето ти що годе озеленена централна част. Може да се докарат и безплатно от гората папрати (горска папрат "шкодра") и ще стане приятно място. Като се коси тревата редовно, ще забравим за гьоловете мръсна вода. Не се иска много средства, аз по едно време имах намерение да искам разрешение от общината да го направя, но не ми остава време. Прав си и в това, че трябва повече хора да се обаждат, да не сме толкова равнодушни, но се мъча да оправдая хората, че имат много други проблеми и за това не се замислят за това. А и сме свикнали да разчитаме на хората, които са назначени за това и вземат заплати да си свършат работата, но ето,че не става!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Веско, за съжаление не виждам изход. Убедил съм се отдавна, че колкото и да говорим и пишем, нещата няма да се променят. Тук споделям с приятели, които са далеч от града, но и при тях е същото. Всичко се свежда до далавера, а ако няма няма интерес и се пречи. С парите за новия фонтан, който е поредното недоразумение, дори човек хванат от улицата можеше да оправи целия център и да го поддържа в продължение на година. Само че, тогава фирмата нямаше да напълни гушка, а и от общината да си приберат комисионните. Нещата са ясни, а не виждам изход. Дори да пишеш в месната преса, хората от които зависят нещата, просто ще се изсмеят. По-лошото е друго, че няма алтернатива и реална опозиция. Дори да се създаде някаква организация, след месец ще е "приватизирана" и на практика разрушена. Понеже спомена и Самоковест, те също са едно от нещата, които ме разочароваха тотално, а и не само мен. Ти излизаш там с името си, а разни мижитурки, се крият зад анонимността и не смеят да застанат лично зад мнението си. Има толкова неща в града, които могат да са тема, а те крадат съдържание от интернет медиите, защото толкова им е пипето. :)

      Изтриване
  4. Това което сте написали е пълна лъжа вие лъжете за всичко освен за тоалетната оз всяка година от десет години на три месеца ходя в Самоков това не е изобщо не евярно ,а Вие лъжете с извинение като цигани Самоков е най-красивия грав,по добре напишете така за Бургас и това е пълна измама

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Скъпи, анонимнико! Аз за разлика от вас живея с Самоков цяла година. Застанал съм с името си зад написаното, а то е и мнение на повечето ми познати. Сигурно ще кажете, че и снимките не са истински? Не съм споделил мнението си просто така, а защото ме боли от състоянието, както всеки потомствен самоковец.

      Изтриване