Ubuntu 12.10 и Xubuntu 12.10

Вчера най-после намерих време, да изпробвам новите версии на Ubuntu и Xubuntu. Не, че имам желание да променям нещо, защото съм доволен от версията 10.10 , с която започнах. Мисля, че е по-добра и удобна от новите. Нищо не ми липсва, а възможностите за оформлението и бързия достъп ги няма в новите версии.
Наистина понякога ми излиза предупреждение, че версията ми вече не се поддържа, но то само ме разсмива. Настроил съм си възможност за ъпдейти на най-важните програми с Ubuntu Tweak и компютърът ми ще е работоспособен още дълги години.
Все пък хвърлям едно око на новите версии, но така и не разбирам, защо се правят промените и в каква посока водят. Определено не е в посока за по-голямо удобство на потребителите.
Започнах с Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal.


Дизайнът е същия, както на предишната, а смяната на някои от заложените основни програми не ме вълнува. Така и не разбирам, кой използва заложените по подразбиране. В библиотеката да програми има много по-добри и за изображения, и за гледане на филми и за каквото и да е. Излишно е да слагаш нещо, което потребителите веднага след инсталацията премахват от компютъра си.
По традиция Skype не е включен в пакета и трябва да го теглите и инсталирате допълнително. Все пак е оправен един бъг на Мозилата от от предишната версия, а именно- прехвърляне на отметките. Сега го има и работи.
Запазено е неудобството индикатор за отворените приложения да е само лека промяна на цвета на иконката в лявата лента. Освен това, ако някой ми обясни, защо менютата за затваряне или минимизиране на прозорците са отляво и трябва да местите мишката през целия екран за всяка операция, ще го черпя една бира. Все пак болшинството хора, работят с дясната ръка.
Друго, което ми направи неприятно впечатление е, че компютърът ми определено се товареше. Дори успя да „зацепи“ за около минута, а имам двуядрен процесор с 2 GB RAM.
При свалянето забелязах и друго, което го нямаше преди. Сайта ми предложи автоматично да закупя допълнителни пакети на стойност 16$. В голямата лява лента, пък по подразбиране е включен линк към Amazon, т.е. идеята за свободен софтуер за свободни хора, май скоро ще е само история.
Наскоро прочетох при Григор Гачев един критичен материал:


Не съм в кухнята на нещата, но май със свободния софтуер нещата не са розови.

Втората нова версия, която изпробвах е Xubuntu 12.10. Причината да следя този вариант е, че определено е по-лек и близък до класическото. Новата версия, не ме опроверга. Работи почти без да товари компютъра, по-удобна е и по-лесна за настройка. Малко ме дразни плаващия панел в долната част на екрана, но прозрачността му може да се настрои и не е болка за умиране. Ако някой ден ми се наложи да променя сегашната си ОС, ще е с някоя версия на Xubuntu.

7 коментара:

  1. Мислех някой ден да мина на Убунту, но прочетох какво е написал и Гачев... няма да стане.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Можеш да го опиташ, като го инстелираш на един компютър с уиндоса или дори без да го инсталираш. Мисля, че старите версии 10.04 и 10.10 ще ти свършат идеална работа, а не е задължително да използнваш новите. Вече почти две години използвам само убунту и нямам проблеми. Има всичко, което е нужно за домашен компютър и не е без значение, че докато другите треперят за вируси, това не е проблем за теб. Друг добър избор е Xubuntu, който е по-лека версия на Ubuntu.

      Изтриване
  2. Аз съм от 2 години на Ubuntu, в началото ми беше неудобно но с времето се свиква и найстина смятам че е алтернатива на windows. С други линукс дистрибуции нямам опит, смятам че ubuntu е нах юзър френдли и лесна за инсталиране и работа. Аз съм си за опънсорса като цяло и смятам че хората трябва да започнат да мислят с главите си, да се напънат малко повече и да помислят защо да плащат лицензи за нещо което е с безплатна и читава алтернатива?

    ОтговорИзтриване
  3. Дайте шанс на новият интерфейс Unity. В началото всички се стъписват, но когато го използваш повечко, разбираш, че е удобен. Бутоните за затваряне, минимизиране и максимизиране на прозорците са в ляво, защото така пътят с мишката до стартера е най-малък (изобщо не е свързано с лява или дясна ръка). А и могат да се преместят в дясно. Не разбрах как местиш мишката през целия екран за всяка операция, след като в дясно ти е само часовника и менюто за изход.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Е, интерфейса не е нов. Опитват се да го налагат от година и половина, но май само отблъскват старите потребители. Колкото до разположението сега имам три ленти- долу, горе и в дясно. Всички най-често използвани иконки и менята достигам с местене на мишката в дясното пространство на екрана, където е и самата мишка. Възможно е и да има начин да се оправи това, а в предишните версии имаше опция за връщане към класическото меню, но защо да го правя? Когато имам нещо на компютъра искам да го използвам, а не да се правя на домашен майстор. Освен това върви по-тежко и не ми дава нищо повече от 10.10.

      Изтриване
  4. И аз съм от доста време с Убунту и си стоях мнооого време на 10.10
    Два пъти съм се "качвал" до 12. и двата пъти съм съжалявал. Сега съм пак с 10.04 LTS защото вече не намирам начин как да се върна на 10.10 и смятам да се задържа тук, докато не намеря по-симпатична дистрибуция.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз си пазя инсталационния диск за 10.10, но се притеснявам дали ще стане, защото езиковите пакети се дърпат от сървър, а не зная дали го поддържат. 10.04 също е добра и ще си работи без проблем още дълго.

      Изтриване