Горене на вода

Скоро прочетох поредния материал в мрежата, в който се твърди, че някой е създал двигател, който използва като гориво вода. Такива материали се пускат често, но всички гонят само популярност и медийно внимание. Причината може да е в търсене на финансиране за други проекти или нещо друго, но подобно животно няма и няма да има.
Ще се опитам да обясня защо, така че всеки да разбере.
Всички знаем, че водата се състои от водород и кислород. Сместа от двата елемента в съотношение 2:1 реагира с взрив, дори под въздействието на светлината и отново се образува вода.
Каква е ролята на водорода, кислорода и водата в тези реакции? Най-общо казано, водородът е горивото, кислородът е окислител, без който горенето е невъзможно, а водата е Продукт на Горене.
Няма начин водата, която е краен продукт на горене, да бъде използван за гориво.
Теоретично и на практика е възможно разлагане на водата до водород и кислород, които да се използват като енергиен източник, но за да стане това, според закона за запазване на енергията, трябва да се вложи поне същото количество енергия, която ще получим при изгарянето. Поне толкова защото освен енергията необходима за разлагането, винаги има и загуби под формата на отделена топлина.
Не напразно всички подобни „изобретения“ крият подробностите под предлог, че някой ще им ги открадне. Начините са неефективни или толкова скъпи, че са по-скоро екзотика.
Един пример, който е доста известен в България, това е така наречения Браунов газ. Това е обикновена гърмяща смес от водород и кислород, получени чрез електролиза. Методът е известен и се използва промишлено от повече от век, но не звучи така добре и загадъчно, както Брауновия газ.
Гледах рекламен клип, в който фирма предлагаше такива „реактори“. Няма да коментирам какви са последствията за двигателя при вкарване в него на гориво, за което не е пригоден. Не напразно нито една фирма, не е дала разрешение за подобно нещо. Само че, при демонстрацията нарекоха натриевата основа, която се добавя освен дистилираната вода в реактора -катализатор, от което се стъписах.
Всъщност електролизьорът работи не с вода, а с воден разтвор на натриева или калиева основа. Освен, че тези разтвори не са много устойчиви, поради карбонизирането, от екологична гледна точка, те са по-опасни от киселините. Много малки количества алкални води, могат да унищожат живота в големи водоеми. При контакт алкалните разтвори разтварят белтъчините и превръщат в сапуни мазнините, а пяната покрива повърхността на водоема с непроницаем за кислорода плътен филм.
Електролизьорът черпи енергия за работата си от електрическата система на автомобила, а тя идва от изгаряне на основното гориво. Както вече обясних, изразходваната енергия винаги ще е по-голяма от получената от продуктите.
От гледна точна на безопасността, моделът също има недостатъци. Съхранението на гърмящ газ от водород и кислород не е безопасно. По-практично е двата газа да се съхраняват отделно или дори да се събира само получения водород. За окисляване може да се използва кислорода от въздуха, който е неизчерпаем източник.
Използването на водород в автомобилите обаче не е нито загадъчно, нито ново. Още през 80 години в Москва се движеха таксита с гориво водород. Причината да не се наложи беше икономическа, но в последните години дори BMW разработва концепцията.
Има обаче по-ефективен начин за оползотворяване на енергията от изгарянето на водорода и кислорода. Изгарянето е чисто разхищение, когато можеш да получиш почти без загуби чиста електрическа енергия.
Устройствата, които вършат тази работа, не са нещо загадъчно и тайнствено. Наричат се горивни клетки и се разработват и използват от много години, но за тях ще разкажа утре.

11 коментара:

  1. Отлично си го обаяснил, което не пречи някой слабоумник да те "изобличи", като неграмотен, невеж и затворен за модерното :))))

    ОтговорИзтриване
  2. Най-после някой да даде смислен и обоснован отговор на постоянните "екологични" открития...Имам предвид само част от тях, разбира се :)

    ОтговорИзтриване
  3. Малък коментар, защо насисах поста.
    Завършил съм специалност Електрохимия и защита от корозия. Българската школа по електрохимия беше водеща по онова време, но темата е друга. За първи път в България се демострира автомобил, който "върви" с вода през 1989 година.Малко преди това в световните медии гръмна новината за практическо осоществяване настуден термоядрен процес от Флейшман и Понс. Няколко дни след това, за да не останем назад по телевизията дадоха репортаж за нашенски "изобретател" ,който задвижва трабанче с вода.Коментирахме с преподавателите двете новини. Какво беше основнота разлика. Флейшман и Понс предоставиха всички данни и потърсиха потвърждение и помощ от лаборатории от цял свят. Отнесоха много критики и упреци, но поставиха начало на редица изследвания и през 2009 година бяха потвърдени получените резултати. Българският "изобретател", се скри зад неясни и нямащи нищо общо с действителността обяснение и повече не се чу за него. Просто той беше нужната сензация, за да се отклони вниманието от празните магазини. Те бяха празни месеци преди десети ноември.
    Природните закони са ясни и точни. Няма как да ги излъжеш, но харота искат да вярват в чудеса и ги получават.
    Между другото днес е гранично време. Вече има готови прототипи и заместители на бензиновите двигатели и автомобили.Има и ресурси и готовност за масово производство на приемливи цени. Има обаче причини, да не се налагат масово, но те не са в заговор на петролните шейхове. Ще се опитам да дам моето мнение в утрешния пост.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Определено ще ми е интересно да прочета гледната ти точка по въпроса. Най-вече за ненавлизането на тези технологии масово. Предполагам, че ще видя онова, което и аз имам като обяснение, но, абе утре ще видя :)
      Радвам се, че се случва да пишеш понякога за нещо по същество.

      Изтриване
    2. Скучно ми е да пиша, както казваш по същество. Има достатъчно сайтове, където човек може да намери информация, ако иска да научи нещо, разбира се. Аз си обичам приказките и всичко пречупвам през тях. Пиша за себе си и не вярвам да променя света, нито с приказките, нито с този пост.
      Това "по същество" ми припомни една случка от тази седмица. Един човек беше много възмутен, че не е намерил тук информация, как се опитомяват лисици :)

      Изтриване
    3. хаха, кво, да не би да ти се е скарал на мейла :D

      Изтриване
    4. Не, само коментар. Щял да предложи на гугъл да затвори освен моя още двайсетина сайта, защото там се споменавала лисицата от Малкият принц.

      Изтриване
  4. Аз ползвах една такава аналогия: Да гориш вода е все едно да гориш пепел. И да не не сечем горите.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Това за пепелта ми напомни един случай, когато започнах работа. Имаше един човек, който се водеше главен конструктор. Не зная как се беше добрал до тази длъжност, защото нямаше нито знания, нито образование. Правехме химически източник на ток, в който единият електрод беше инертен и се състоеше от пресовани ацетиленови сажди. Човекът си смяташе разчетите по следната формула- Кило сажди = кило ток.Демонстрирах му, как с една трета от материала, но изработен с по-висока пористост може да получи по-високи резултати. В резултат вече не пожела да работи с мен :). Имаше още няколко интересни теории, за всяка, от които можеше да получи Нобелова награда, ако беше вярна.

      Изтриване
  5. Енергетичния и финансовия аспект са различни понятия....
    Голяма част от цената на бензина е акциз. Акумулатора се зарежда докато чакате на светофара и изобщо уравнението не е чак толкова просто!

    ОтговорИзтриване