Новите джаджи

Прахосмукачка като прахосмукачка. Нито много голяма, нито много малка, а и дизайна не е почти същия, като тази в къщи, която кара вече десет години. Напоследък обаче, старата започва да дава заявки, че ѝ е време за пенсия и затова оглеждам младото поколение.
-Чисто нов модел! - един от продавачите се е лепнал до мен.- Продаваме го с 30% отстъпка до края на месеца. Чудесен избор!
-Не съм избрал нищо! Просто гледам.- опитвам се да охладя ентусиазма му.- Какво ще ми кажете за онзи модел там?
-Нов модел с подобрено качество и функционалност! Отличен избор!
-И какво точно е подобрено във функционалността? Все още ли е прахосмукачка или вече може и да лети?
-Ами нов модел е! По-добър!- мръщи се продавача.
-Видях на сайта ви модел ННН, на същата фирма. Показателите са еднакви, но цената на онзи е наполовина.
-А, онова е стар модел от миналата година. Вече не го предлагаме, защото има по нови и по-добри.
-По-добри? Ами аз точно това се опитвам да разбера. Какво е по-доброто на този модел, спрямо миналогодишния?
-Нов е!- отсича продавачът и тръгва да търси друга жертва.
Че модела е нов, няма спор. Само че, промените са предимно в дизайна и то толкова дребни, че трябва да ги търсиш внимателно. Параметрите се еднакви и ако имах избор, бих купил миналогодишния, който е по-евтин.
-Е, и аз бих направил същото, но сме изключение. - смее се един познат.- Хората налитат на новото, независимо дали е по-добро. Забелязал ли си, колко от малките магазинчета за техника затвориха или намалиха до минимум асортимента. Причината не е в кризата, а в новите джаджи. Зареждаш един модел, който е нов, но ако не го продадеш веднага, сама след месец има друг по-нов модел и хората търсят него. Нищо че няма голяма разлика между двата, а често дори старите модели са по- добри и евтини.
-Е, не е точно така! В повечето случаи цените намаляват. Виж например новите модели телефони. Препълнени са с екстри, а цените са по-ниски с всяка година. Вярно, че повечето модели се правят в Азия, а и мобилните оператори си избиват парите от дългосрочните договори, но все пак е малко по евтино. И са нови модели...
Технически прогрес, нови технологии, нови джаджи...
Накъде вървим? Напред?
Друг познат ми хвали нова джаджа, която си е взел. Наблъскана е с екстри, които никога няма да използва и била съвършена. Поне така твърдят в рекламите....
Само че, рекламите не се правят, за да описват продукта. Правят се да го продават, а това е различно. Затова рекламата твърди, че всеки нов модел е по-добър. Твърди, че всеки нов модел е съвършен и единственото нещо на света, от което се нуждаете.
Ако беше истина, нов модел щеше да излиза на пет години, а не на няколко месеца, но това е друга тема. Спомням си една разказана случка от преди години.
Не зная колко хора са запознати, но България едно време беше един от големите производители и износители на оловни акумулатори. Причината основно беше, в ниската определена цена на оловото, но и на отличните български учени в областта на електрохимията. Първо в България са разработени необслужваеми херметични оловни акумулатори, чрез добавка на калций в оловните плочи. На международна изложба при представянето на промишлено произведени акумулатори от този тип, един от западните експерти коментирал:
-Това е отлично! Отлично е, но безсмислено от икономическа гледна точка. За да има растеж икономиката, хората трябва да купуват. Автомобилите трябва да се сменяват на две или три години с нови, така че акумулатор, който работи пет или десет години е излишен лукс.
Сега разбрахте ли? Не толкова хората имат нужда от нови модели и джаджи. Карат ни да вярваме, че не можем без новите джаджи, а всъщност те са в услуга единствено на производителите и търговците. Във всяка сфера е така. Обновяване, обновяване и обновяване, за да има нови продажби и печалби.
Погледнете например компютъра, с който четете този текст. Моят е на три години и досега се държи отлично. Имам и стар, който е работил 15 години, а на практика е още здрав и работоспособен. Само че, аз не използвам него, защото новите програми, са прекалено големи и тежки за него. Новите версии на програмите не са по-добри от старите, но заемат повече място и черпят повече ресурси. За да можем да вършим същите неща, както преди няколко години, сме принудени да купуваме нови модели или джаджи.
Новото си е ново....

3 коментара:

  1. като в сръбския виц: "ово je стандарт..."

    ОтговорИзтриване
  2. Ето , казал си нашите мисли на глас .Аз съм Ани , но нямам профил, затова съм анонимна.Слепи и немислещи потребители - мечта на всеки търговец

    ОтговорИзтриване