Ученици и ваканция

Днес сме 23 юни. Началото на лятото е и по времето, когато учех, отдавна бяхме забравили училището. Учебната година, завършваше на 30 май, като дните след 24 май, можеше да не ги броим. Бяха дни на предчувствие за ваканция.
Днес племеницата ми не е във ваканция, а на училище. Има още седмица до началото ваканцията. Учи цял месец повече от мен навремето. Ако от този месец, наистина имаше полза, щях да си замълча и да кажа,че така е редно. Проблемът е, че програмата им е рехава. Преговарят за трети път тази година едни и същи неща и скучаят по цял ден.
Спомних си каква беше реакцията на МОМН, през декември, когато учениците искаха един ден удължаване на ваканцията. От твърдения, че този ден ще провали учебните планове, до изтъкване, че децата просто не искали да учат. Хайде стига, бе! На кой нормален човек, ще му се учи около коледните празници? Ставаше въпрос за един единствен ден.
Сега в началото на лятото, вместо да играят, част от децата са принудени да отбиват номера и всеки ден да висят в класните стаи. Не заради необходимост, или за да научат нещо, а защото чиновниците от министерството мислят със задните си части.
На кое нормално дете, ще му се учи в края на юни, когато всичко в тях крещи да бъдат навън?
От както се помня, никога в образованието ни нещата не са били изчистени и с грижа за децата. Тъпи чиновници всяка година, правят нови програми и графици. През тях като през месомелачка, прекарват децата. Не е важно, в какъв вид излизат от училище, а да минат всички.
След това се чудим, че резултатът не ни харесва. Чудим се, че децата намразват училището. Чудим се, че се бунтуват. Отново и отново.
Няма как да не завърша с тази песен от доброто старо време:

16 коментара:

  1. ..а в същото време реват, че няма пари за училищата. ами като няма - сгъстяваш учебния план и го правиш от разточителен - по-оптимален - така най-много се пести за всичко.

    ОтговорИзтриване
  2. Защото "скритата цел на държаното образование" е "затъпяване". И то не само тук - книжката е написана от Джон Гатоу. Цитирам седемте неща (според Гатоу, също учител), в които са концентрирани учителските усилия, за постигане на заветната цел на държавата - затъпяване (създаване на удобни подчинени, изпълнители, безидейни, немислещи, лесни за манипулация, хора):
    - Объркване – всичко, което се преподава на учениците е извадено от контекст. Разрушени са всякакви връзки, преподават се прекалено много неща, насърчава се колекционирането на разпокъсани факти.
    - Класова принадлежност – всяко дете да си знае гьола. Децата трябва да стоят в класа си, да са номерирани, да са вързани с други номерирани деца. Децата трябва да се страхуват от по-силните класове и да им завиждат, а по-слабите – да презират. Така те си научават мястото.
    - Равнодушие – учителите учат децата да не се интересуват прекалено много, макар че може да дават вид на обратното. На помощ идват звънците – те накъсват учебния процес и правят ученето невъзможно, спират децата и ги карат да забравят какво са учили, за да преминат към другия час, което води до равнодушие. Звънците инфектират всяко начинание с равнодушие.
    - Емоционална зависимост – чрез оценки, звездички, пчелички, усмихнати и намръщени човечета учителите карат децата да подчиняват волята си на предопределената от властта йерархия.
    - Интелектуална зависимост – добри са онези ученици, които чакат учителя си да им каже какво да правят. Това е важен урок, който сме научили прекрасно в училище – винаги да чакаме някой, който знае повече от нас да придаде смисъл на живота ни.
    - Условна самооценка – самооценката на децата трябва да зависи от нечие експертно мнение. Затова и класът е непрекъснато оценяван и критикуван.
    - Няма къде да се скриеш – децата са под непрекъснат надзор, нямат лично пространство, нямат лично време в училище. Децата дори се поощряват да доносничат едно за друго пред учителя. Домашните работи са най-изтънчената форма на постоянен надзор – дори и у дома детето е ангажирано с всички сили от системата на образование и не може да се откъсне от нея.
    -------------------
    (сори за линка, безплатна реклама, но книжката си струва да бъде прочетена от повече хора)

    ОтговорИзтриване
  3. С риск предния ми коментар да се тълкува като спам (нямаше връзка с ваканцията, но не това е основния проблем, а общото отбиване на номера в образованието), винаги има какво да се желае още.

    ОтговорИзтриване
  4. Ех за юни, ами от Великден до края на май, познай колко дни бяха на училище, направо да ги бяха пуснали месец и половина ваканция, беше трагично и това става за втора година.

    ОтговорИзтриване
  5. Забравил си за върха на цинизма, за черешката на тортата - да започват училище от първи или седми септември защото...
    Още едно Плашило се използва много усърдно - Мрежата. Колко е страшна, колко е опасна! Бъка от педофили, измамници и айдуци, а пък в училище е истински рай... Чиновника поне това разбира, че ако детето навлезе по-серизно в мрежата един ден ще се запита „а за какво ми е училището?“ и това ги кара да бранят хляба си със зъби и нокти.
    Майната им! За да излизат от училище образовани, интелегентни и самостоятелно мислещи хора тези, преди тях, също би трябвало да са такива - и учителите, и родителите, и..., за това е необходима радикална промяна в образованието - не само в България, разбира се, но не виждам в обозримото бъдеще кой и къде би могъл да я направи.

    ОтговорИзтриване
  6. Да! С мнението на всички съм съгласна напълно!

    ОтговорИзтриване
  7. Трябва да свикват от малки, че свободно време няма...

    ОтговорИзтриване
  8. @Ясмина ,в образователната система работят доста кадърни хора, които зная как и какво, но за съжаление никога няма да имат думата.
    @Svetla, може би затова, чак когато завършат образованието си, децата почват да търсят пътя си. Ако могат още да мислят и мечтаят.
    @tcvetelinka ,ами моята племеница си ходи с изключение на седмица грипна ваканция, но за последно е учила сериозно в девети клас, а е отличничка.
    @slavuncho , още не е въведено, но нищо чудно да изненадат децата след месец.За мрежата е така, а нямаше, ако ги запознават с възможностите им в училище, но съм срещал малко учители, които го прават и то извън програмите.
    @Zvetanka Shahanska ,:)
    @Емо , ами има разлика между безмисленото висене и натоварването. май ги привикват на първото:(

    ОтговорИзтриване
  9. Много не съм съгласен с коментиращите. Особено със Светла и Славунчо. Но пък к'во ми пука, аз вече приключих с даскалуването.

    ОтговорИзтриване
  10. @ivo_isa , да може да има различни мнения, но погледни крайния продукт. Наистина той зависи и от други фактори, но не е приятен.

    ОтговорИзтриване
  11. В случая "крайният продукт" силно зависи от домашното възпитание.
    Както казах, аз приключих, но имам колеги, които продължават да дават дори повече от желаното в своята работа, въпреки униженията, натиска и тормоза на които са подложени.
    В този смисъл не мога да приема нападките срещу тях.

    ОтговорИзтриване
  12. @ivo_isa, извинявай! не такава е целта на поста е на коментарите. По-горе съм писал, че има много свестни хора сред учителите. Благодарение на тях, картината е малко по-приемлива. Само, че не те определят как ще се развива образованието. Не те определят плановете и графиците, а това се спуска от чиновници, като се променя всяка година. Днес прочетох, че ББ отновоповдига въпроса за вероучението. Утре ще е друго, а страдат и децата и учителите.

    ОтговорИзтриване
  13. ivo_isa, цитирах книжката, с много неща в нея съм съгласна, с други не, но това не означава, че не бива да чуваме и друго, по-различно от нашето, мнение. Съжалявам, ако съм те засегнала. Аз също имам учители, които помня с това, че са ми дали "криле", а не са искали да зубря (за да им е по-лесно на тях, за да не се ъпдейтват те, периодично). Оценявали са разсъжденията ми, извън сборниците с анализи на критици (с които приемаха във ВУЗ). Мразех тия схеми, на общоприетото ("защото така трябвало"). Родителите ми ме разбираха и подкрепяха, но ми казваха, че ще имам доста ядове с тая нагласа в бъдеще (те имаха опита, да ми го кажат).
    А от къде се пръкнаха тия частни уроци, масово сега? Дали целта не е да се заработват допълнителни възнаграждения (без данъци), а в час материала да остава забулен в мистерия и неизяснен, точно по тая комерсиална причина. А и на родителите не това им е работата, не всеки разбира от преподаване или от материята. Пък и не му е работа да го прави (на други им плащат за това). Родителят има задължение да настоява детето му да учи, да контролира и да координира връзката учител-дете. Ако беше друго, училищата нямаше да са нужни, щяха да се заменят с дистанционно онлайн обучение и защита на изпит върху преподаденото. Да търсят нужната информация по подготовката си из цялата мрежа и в библиотеките. Като студенти.
    Има и друго нещо, което ме кара да се съглася с Гатоу - защо се наблюдава трайна отрицателна корелация между "отличник в училище" и "успешен в живота" - едното не води до другото закономерно (или ако това е целта на образованието)?

    п.п. Владо, благодаря за разбирането и търпението, че тук се налага да изясняваме нещата, но искам да бъда разбрана правилно. Не съдя никой персонално. Въпрос на наблюдение, като цяло.

    ОтговорИзтриване
  14. И ти извинявай, но картината не е приемлива от поне 15 години насам. Всичко започва с идеята, че свободата е ненакърнимо право за всеки, без да се дефинира понятието "свобода на личността", без да се отчита относителността му и без да се държи сметка за задълженията на същата тази личност спрямо обществото, и задълженията на самото общество в полза на личността. А конкретно в случая не се отчита статута на детето и непълнолетния, крехкостта на личността и нестабилността на ценностната ѝ система в тези възрастови групи. И така свободата се приравнява на слободия. Ето тук аз виждам отказа на възрастните да поемат отговорността си спрямо подрастващите - в отказа от налагане на нормални за възрастта им ограничения в поведението.

    ОтговорИзтриване
  15. ...И между другото, края на учебната година за различните степени винаги е бил на същите дати още от мое време:-)

    ОтговорИзтриване
  16. Светла, за да изясня позицията си и за да не досаждаме повече на домакина, потърси в моя блог етикет "стари работи".
    Там поставям две мои "съчинения с елемент на разсъждения" писани доста отдавна.

    ОтговорИзтриване