Преди известно време видях на снимки в поста на Боряна продукти на фирмата, в която работя. Става въпрос са светодиодни осветителни тела, като част от тях се захранват акумулатор, зареждащ се от фотоволтаични панели.
По принцип нещата, които пиша тук, нямат връзка с работата ми. Не смесвам двете неща, но реших да споделя за светодиодното осветление, както и за това, какво работя.
На горната снимка е първият пътен участък в Европа със светодиодно осветление. Направен е преди около пет години, а тогава светодиодното осветление едва прохождаше.
В началото основното приложение беше за външно декоративно осветление и имаме подобни обекти в цялата страна. Днес произвеждаме конкурентни продукти за замяна на улично осветление, осветление за офиси и промишлено осветление. В тези области икономията на енергия е най-голяма, а ефектът от използването на специфична оптика прави светоразпределението по-добро от другите видове осветления. Някои снимки можете да видите на сайта на фирмата:
За съжаление там информацията за изделията е малко и в повечето случаи остаряла.
Не мога да преброя фирмите, които предлагат светодиодно осветление на българския пазар, като повечето работят с внос от Азия. Малко са тези фирми, които създават собствени продукти. Конкуренцията, като цени и разнообразие е голяма, но фирмата, в която работя се бори упорито. За съжаление повечето обществени поръчки в България са нагласени и се правят, за да спечели определена фирма, най-често вносител на евтини продукти с ниско качество.
В момента приключваме голяма поръчка, при която подменихме изцяло осветлението на голяма част от бензиностанциите на Петрол. Спечелването на поръчката стана чрез търг, при който освен ценово се проверяваха строго техническите параметри на осветителните тела. Фирмата ни е правила осветление на училища, хотели, административни сгради и промишлени обекти.
Днес за светодиодното осветление се говори все още, като за осветление на бъдещето, но то вече е напълно конкурентно и продължава да се развива. Ако преди няколко години един светодиод се считаше за мощен, когато имаше мощност от 1 ват, днес вече има светодиоди с мощност почти двеста вата. Ако преди години светлинен добив от 50-60 lm/W, днес този показател се е увеличил почти тройно.
Старите крушки с нажежаема жичка вече са спрени от производство, но ще дам един пример с тях. Ако светлинният добив е 100 lm/W, една сто ватова крушка, може да се замени с десет ватов диод. При 150 lm/W, диодът трябва да има мощност само 6 вата. Повишаването на ефективността на светодиодите има и друг ефект- дава възможност за намаляване на обема на охлаждащият радиатор, който е неизменна част от всеки светодиоден осветител.
Развитие има и при захранванията. За да работят, светодиодите се нуждаят от стабилизиран постоянен ток и напрежение. Благодарение на това, излъчваната светлина е с постоянен интензитет, независимо от колебанията на мрежовото напрежение.
Какви са предимствата и недостатъците на светодиодното осветление?
За икономията на електроенергия и независимост от колебанията в мрежовото напрежение вече споменах. Възможността за използване на разнообразна оптика, дава възможност за равномерно разпределение на светлината или концентриране. Дългия живот на светодиодите няма конкуренция сред останалите светлини източници. Разбира се публикациите за милиони часове работа, са заблуждаващи. Те за направени за идеални условия на работа, които на практика не се използват. Все пак живота на един светодиоден осветител е много по-дълъг от този на конкурентите. Ето един практически пример:
Последният участък от пътят, по който всяка сутрин отивам до фирмата ни е около 600 метра. Преди година и половина общината постави различни нови 7 улични лампи в началото. Останалия участък от пътя е осветен от светодиодни осветители, около 15 на брой. След три месеца от стандартните улични осветители светеха само 4, а сега светят два. Със светодиодните осветители, имахме проблем само с един.
Започвам недостатъците на светодиодното осветление с по-високата цена. При уличното осветление обаче, това се компенсира с по-малките разходи за поддръжка. Наемът на автовишката за смяна например е от 40 до 60 лева на час.
Втория недостатък, който вече има решение е, вида излъчваната светлина. В зависимост от цветовата температура, сведодиодите с бяла светлина се делят на три групи. Светодиоди с бяла студена светлина, с неутрална светлина и с бяла топла светлина. Най-голям е светлинният добив, на тези със студена светлина и затова в миналото са използвани най-често. Светлината им има синкав нюанс и наистина не е приятна за окото. Не е такова положението при неутралните и светодиодите с бяла топла светлина. При тях остава само другият недостатък.
Светодиодите са точков източник на светлина и ако човек гледа директно в тях, не е приятно. Има обаче решение и на този проблем. Разсейването и равномерността могат да се увеличат с подходяща оптика или матов екран. Разбира се, тези мерки намаляват осветеността, но това го има и при другите видове.
Както знаете аз съм химик- технолог. Възможно е някои от използваните термини да не са точни, но исках да представя нещата разбираемо за хората, които не са специалисти.
А какви са моите отговорности в това производство? Те са свързани с няколко неща. Материалите, които се използват за производството, трябва да са устойчиви за период по-голям от живота на осветителното тяло.
Ако една улична лампа от старият тип, може да се покрие с ръжда и заприлича на скрап още в края на първата година, за светодиодните осветители, това е недопустимо.
Ако защитният екран на едно улично осветително тяло, или луминесцентна лампа се раздроби след втората година, това не прави впечатление на никого. За светодиоден осветител,обаче е проблем, особено на тези разположени на открито. Светодиодите са електронни елементи и повишената влажност може да ги повреди. Същото важи и за захранването. Затова освен подбор на материалите, се взимат допълнителни мерки за уплътняване и херметизация на изделията.
Друго нещо, което също е от първостепенно значение за работата на светодиодите е отвеждането на топлината. За разлика от другите светлинни източници, светодиодите са чувствителни към прегряване. Трябва да се осигури подходящ радиатор за отвеждане на топлината. За целта се използва корпусът на изделието. Отделената топлина, трябва да се предаде максимално ефективно на корпуса, а това се постига с използването на специални пасти и топлопроводими лепила. Те трябва да запазват свойствата си във времето, защото всяко прегряване намалява живота на светодиода или непоправима повреда.
Ако някой има въпроси, ще се опитам да отговоря.
Нищо не разбирам от тази материя, особено от улично и външно осветление с диоди, но съм напълно съгласен с новите възможности, които предлага. Малко хора знаят, че хобито ми е жп макетизъм и с развитието на светодиодите (хм... не знам дали не е редно да ги нарека слаботокови светодиоди), вече има страхотни звъзможности за вътрешно осветяване на вагони, локомотивни кабини, фарове, стопове, светофори и т.н. дори и в малките мащаби като например 1:160. Някога, ако някой се захванеше да вгражда осветление във вагон, се използваха старите малки крушки от волт и половина, но ефектът днес е много по-реалистичен.
ОтговорИзтриванеПринципът е същия. Само че, мощността на диодите е значително по-голяма, въпреки че много фирми използват множество маломощни диоди, което си има своите предимства и недостатъци.
ИзтриванеА в къщи могат ли да се използват? А ако си сложат в градината дали ще се събират мушички и комари, както при другото осжетление? И дали ако се събират мушички това ще поврежда самите лампи?
ОтговорИзтриванеПовече сме насочени към промишлено, улично и офис осветление. Все пък някои продукти стават и за домашно приложение. Например спотовете, които заменят осветителните тела в луничките.
ИзтриванеЗа външни условия взимаме мерки и сектора с диодите и захранването е херметичен. Не специално заради мушичките и прахта, а заради влагата. Влизането на вода е фатално.
Понеже виждам, че темата е интересна, направих блог на направлението, в което работя. Можете да го разгледате от линка в дясната лента- Моята работа, или директно от този линк Светодиодно осветление от България.
ОтговорИзтриванеВече има на доста места подобно осветление, което е приятно и показва че се развиваме и ние като държава, мака ри много бавно. Добре е, че в тези области икономията на енергия е най-голяма, а ефектът от използването на специфична оптика прави светоразпределението по-добро от другите видове осветления. Благодаря за снимките,които сте ни предложили в сайта разгледах ги внимателно и се чудя за една къща дали е също токова подходящо осветление.?
ОтговорИзтриванеНе знам какво говори за България като държава, но според мен трябва всички градове тук да преминат към улично лед осветление... опитите показват че разходите са в пъти по-ниски, а експлоатационния период е много дълъг. Тия поръчки обаче трябва да се следят много внимателно, защото далавераджиите в общините веднага ще се опитат да завъртят някоя схема за наша сметка.
ОтговорИзтриванеХареса ми снимката. Парапетът сигурно е осветен с твърда LED лента която е водозащитена. Дано на повече маста в нашата страна се изгради подобно LED осветление
ОтговорИзтриванеВчера прочетох че самоковска фирма е произвела и изградила новото LED улично осветление на Дупница и много се бях учудила, защото не мислех че правим такива неща в Самоков. Предполагам че става въпрос за Самел90 винаги съм си мислела че са военен завод.
ОтговорИзтриванеАко се занимавахте повече време със светодиодно осветление, няма начин да не знаете за производството на Самел 90.Всъщност през и изминалата година наше улично осветление е монтирано и в Габрово, Севлиево, Добрич, а през тази и в Бургас.Започнахме и подмяна на уличното в Самоков, засега в Самоково.
ИзтриванеЛед осветленито ми е по скоро хоби покрай мои познати, а за Самел90 от много години не съм срещала нищо може би трябва да наблегнат повече на рекламата - Добавих ги в моят блог на страницата с полезна информация над Филипс и Осрам :)
ИзтриванеРядко си идвам до Самоков дано, като си дойда следващият път да е по светло.