Колективната отговорност

Днес имах причини, да се сетя за един стар колега. Поводът бяха малко наблюдения, върху това как се върши работа в колектив. Или по-скоро, как не трябва да се върши.
Когато една работа е колективна, винаги трябва да има ясни правила и разпределение на задачите и отговорностите.
Колективната работа и колективната отговорност, са неща, които не работят заедно. Виждал съм и изключения, но в малки колективи и то, съставени от хора, работили дълго заедно. Иначе при колективна отговорност, винаги се намира някой, който чака другите да свършат работата. След него, друг пък решава, че не е по-глупав и той може така. В един момент се оказва, че никой не пипва нищо, защото отговорността е обща.
Колегата, за когото се сетих, обичаше да казва:
-Колективната отговорност е най-сигурният път, към лична безотговорност.

12 коментара:

  1. Има нещо ,което трябва да се потърси в отношенията в колектив, за да върви работата правилно

    ОтговорИзтриване
  2. Не е ли по- правилна думата екип, и по-точна относно предназначението?!
    Колектив- от колектор- събирач- сбор, сбирщина :))
    Екипът е идея за подбор въз основа на определени данни, с цел преследване и постигане на определена цел :)
    Ще кажеш, все тая, само думи, но не е зле като организираме нещо, да знаем какво е- сбирщината е нормално да се държи като сбирщина :(

    ОтговорИзтриване
  3. И аз мисля, че екипна работа е по-правилно, щом се търси отговорност. Ще се отклоня, но аз правя разлика и между изразите "екипна работа" и "работа в екип". При първия, имаме обща цел и общи усилия, съответно и обща отговорност. За шефа е без значение кой, колко усилия е вложил, важното е работата да се свърши. Няма стимул, нито лична мотивация. Това съсипва екипната работа. Ако е от експерти, в различни области, по-правилно е да се каже работа в екип - там нещата са по-ясни - обща цел, но индивидуалните усилия се отчитат (с поощрение или наказание), носейки персонална отговорност.

    ОтговорИзтриване
  4. @Кръстю,може би, но дори един екип започва, като "сбирщина" и се създава, с правила и контрол. За съжаление, често не се стига до този етап :(
    @Svetla , за шефа си точно в целта. Освен това, често за него е без значение, кой е виновен. важното е да има на кой да си го изкара, а колективът, като цяло е удобен за това.

    ОтговорИзтриване
  5. Не съм много съгласен :)
    Не си ли разбрал,че при нас не се търси за работата човек, а за човека работа?
    Ако на един строителен обект събера шивачи и месари примерно, каквито и правила и контрол да наложа, резултатът ще е плачевен :(

    ОтговорИзтриване
  6. Има една наука за управлението (мениджмънта), която решава подобни проблеми. Като всяка наука тя трябва да се знае. Разбира се, българите след футбола, разбират най-много от управление, тъй че - разбирачи много, работници малко :)

    ОтговорИзтриване
  7. Имам удивителната способност за всякакви проблеми да търся грешката в мен, дори да не съм пряко отговорен в проекта. А това е проблем!
    Проблема е, че в България в един "колективен екип", като че ли (почти) никой не гони интереса на фирмата си, сякаш ако помисли за една крачка по-напред от това, което му е казано ще се прецака в личен план... Иначе си вършат работата перфектно!
    Дали това е отговорност?
    Замислих се за типовете Х и Y дето смятат це са свършили "добра работа" или "са си свършили работата добре"

    ОтговорИзтриване
  8. @ Кръстю , дори да събереш строители, ако пак трябва разпределение, контрол, а и време да се сработят.
    @slavuncho, забрави политиката и жените:)Иначе повечето, от които зависи организацията са самоуки таланти. Неприятното е, че се навъдиха и фирми, които взимат доста пари за такива курсове. Ходих на един и аз преди време.Трябва да разкажа някой ден:)

    ОтговорИзтриване
  9. vassilev12 , зависи. До определена степен, инициативата е хубаво нещо. Правил съм неща, които са били доста извън преките ми задължения и не са били задачи, но все пак е хубаво да има рамки на отговорността.

    ОтговорИзтриване
  10. Екип, трябва да има, но отговорността трябва да се носи от един човек, ръководителя. А за да може да я носи, трябва да има лостове с които да вменява задължения на всички членове на екипа, да контролира и да санкционира. То всъщност това отдавна е измислено :)!

    ОтговорИзтриване
  11. @Николай, писал съм и мнението си за екипите, но не ми се рови сега. Според мен обаче истински и успешен екип е този, в който няма ръководители и лидери, а е изграден от хора, които се сработват добре. Вместо ръководител, шеф или лидер, по-добре е да има мениджър.Функциите му са малко по-различни от ръководителя. Иначе за отговорността винаги трябва да е лична.

    ОтговорИзтриване
  12. Владко, в България това не сработва! Вярвай ми!В един екип винаги трябва да има ръководител, ако и да е мениджър. Иначе съм съгласен с теб, че колектива не се отъждествява с екип.

    ОтговорИзтриване